To Be Young, Gifted And Black

Sinds jaar en dag luister ik graag naar een goed stukje Blues-muziek, en dat zorgde er in de jaren tachtig van de vorige eeuw dan ook voor dat ik met de vaak meeslepende muziek van Nina Simone in aanraking kwam.

Vooral haar songteksten raakten mij toen zeer, daar ze doorspekt zijn met de weerzin die ze tegen de gehate rassendiscriminatie had. Die weerzin kan je vooral in de tekst van het lied "To Be Young, Gifted And Black" terugvinden, daar ook zij, toen ze nog in de Amerikaanse Staat Mississippi woonde, zeer gediscrimineerd werd omdat ze toevallig tot de zwarte woongemeenschap van die Amerikaanse Staat behoorde.

Omdat ook ik een zeer grote weerzin tegen rassendiscriminatie heb, vond ik het nodig om dat door deze print met kracht te benadrukken, want niemand mag in mijn ogen worden gediscrimineerd, punt uit!

Reacties

Populaire posts